Profil katedry
Profil katedry
Objektom výučby a výskumu KPTK je krajinné a sídelné prostredie s dôrazom na vidiecke regióny a poľnohospodársku krajinu, jej krajinný obraz, krajinný ráz a charakteristický vzhľad krajiny. Ďalej lesná a nelesná drevinová vegetácia ako súčasť usporiadania štruktúry krajiny.
Predmetom výučby a výskumu je identifikácia vlastností zložiek krajinných štruktúr. Sledovanie a kvantifikovanie zmien v krajine vyvolaných antropickou činnosťou. Riešenie naliehavých problémov súčasného rozvoja, obnovy a ochrany území.
V zmysle požiadaviek Európskeho dohovoru o krajine, je to spracovanie koncepcií, manažmentu a plánovania krajiny, ako reakcie na zmeny v krajine.
Potreba pozitívnych zmien a úprav krajinného a sídelného prostredia vedie ku hľadaniu nových východísk osídlenia a obhospodarovania krajiny. Významným činiteľom je štúdium hodnotovo-významových vlastností krajiny, historických krajinných štruktúr, ktoré vplývajú na jej charakter a identitu.
Hlavným cieľom KPTK je uplatňovanie ekologických poznatkov v podobe princípov a zásad činnosti človeka. Vo výučbovom procese gestoruje predmety, ktoré nadväzujú na predmety všeobecného základu. Predmetom výučby je sledovanie a kvantifikovanie zmien a procesov v krajine vyvolaných antropickou činnosťou, hodnotenie krajinných štruktúr, rozpracovanie koncepcii pretvárania krajiny a hľadania nových východísk jej obhospodarovania.
KPTK doposiaľ gestoruje a zabezpečuje výučbu špecializácie „Krajinné inžinierstvo a tvorba krajiny“ v študijnom odbore Aplikovaná ekológia. Participuje tiež na výučbe Ochrany prírody a krajiny. Od akademického roku 2005/2006 zabezpečuje vybrané nosné predmety v rámci nových študijných programov, najmä ŠP „Ekológia a využívanie krajiny“ . Zároveň pripravuje nový študijný program „Environmentálny a krajinný dizajn“.
KPTK sa skladá z troch sekcií, ktoré reprezentujú smerovanie našej výučby a výskumu :
-
tvorba (pretváranie) krajiny - význam usporiadania zložiek (znakov, čŕt) charakteristického vzhľadu krajiny
-
ekológia drevín a krajinárska dendrológia - význam drevín v krajinnom obraze,
-
agroekosystémy - význam poľnohospodárstva a využitia zeme v kompozícii krajiny
K ťažiskovým predmetom výučby patria:
Dendrológia, Krajinárska dendrológia, Produkčná ekológia, Biotechnika vegetačných úprav, Agroekosystém, Krajinárska tvorba, Stavby v krajine, Vegetačné úpravy v krajine, Územné plánovanie, Environmentálne aspekty poľnohospodárskej výroby, Agroekosystém, Tvorba a manažment priestorov rekreácie.
K podporným predmetom výučby patria:
Základy výtvarného kreslenia, Priestorová tvorba a kompozícia, Základy projektovania, Kultúrne dedičstvo v krajine a pod.
Základnou disciplínou, ktorú reprezentuje KPTK je krajinárstvo.
História katedry
Katedra plánovania a tvorby krajiny (KPTK), sa začala formovať spolu so vznikom Fakulty ekológie od roku 1991. Jej prvým názov bol Katedra aplikovanej ekológie, ktorá zabezpečovala výučbu predmetov syntetického a aplikačného charakteru.
Od r. 1993 katedra gestorovala inžinierske štúdium na úrovni špecializácie pod názvom „Tvorba krajiny a vegetačné úpravy“. V roku 1996 došlo k premenovaniu katedry na Katedru tvorby krajiny. V záujme priblíženia sa špecializácie k potenciálne možnému vytvoreniu odboru upravil sa názov špecializácie v roku 1998 na „Krajinné inžinierstvo a tvorba krajiny“ a v roku 2000 v rámci novelizácie štatútu FEE aj názov katedry na „Katedru plánovania a tvorby krajiny“.
Prvým vedúcim katedry bol prof. RNDr. Milan Ružička, DrSc., neskôr katedru výrazne profiloval jej dlhoročný vedúci prof. Ing. Ján Supuka, DrSc. V rokoch 2001-2002 katedru viedla doc. RNDr. Dagmar Sláviková, CSc. Od roku 2002 až do roku 2005 viedol katedru doc. Ing. Karol Kočík, CSc. Od konca roka 2005 je poverený vedením katedry doc. Ing. Peter Jančura, PhD.